Isnin, 9 Julai 2012

MALAYSIAN UNIVERSITY ENGLISH TEST (MUET)

assalamualaikum!


Fuhhhhh~ Sesiapa yang telah menjejaki langkah ke IPT,IPTS mahupun F6 mereka akan lebih diperkenalkan dengan gula-gula warna-warni! yakni Maalaysian University English Test atau nama manjaannya ialah MUET hahaa cute tak? Disebabkan dia ni terlalu cute ibarat rabbit di atas ramai pulak yang takut dengan benda alah ni termasuk akuuuuuu. . . sobsobsobsob! Ok aku bagi tahu sikit tentang MUET ni yer adakah dia ni gula-gula ataupun sebaliknya? MUET ini ialah sejenis peperiksaan yang mesti diambil oleh pelajar IPT,IPTS dan F6.Peperiksaan MUET ni ada 4 kertas yang perlu dijawab iaitu Listening paper,Speaking paper,Writting paper dan Reading Paper.Antara 4 kertas ini aku rasa yang paling ditakuti ialah SPEAKING paper! ataupun yang lain mengikut citarasa masing-masing.

Muet ni dikira mengikut band,yang mempunyai markah yang tertentu mengikut band..hahahah confuse ler tu?
meh sini aku tunjuk:-

Score                                  Band                           User

260-300                                 6                          Highly profiecient 

220-259                                 5                          Proficient

180-219                                 4                          Satisfactory

140-179                                 3                          Modest

100-139                                 2                          Limited

Below 100                             1                          Very Limited


Oryte! faham dah kan?.Pelajar F6 selalunya menginginkan Band 3 keatas sebab baru dikira lulus kalau tidak kena REPEAT! Kepada sesiapa pelajar F6,IPT,or IPTS korang jangan takut dengan test ni tau sebab tak adalah susah mana,test ini akan jadi susah bila korang yang buat dia jadi susah tetapi yang paling best ialah MUET ini akan menjadi advantages kepada pelajar F6! korang mesti nak tahu apa yang advantages-nya kan sebabnya kalau korang pelajar F6,korang akan ada diberikan teacher yang super duper untuk memberi ilmu tentang MUET dekat korang dari A-Z hah! secara tidak langsung korang akan diberikan teknik yang tertentu untuk jawab test ini.Mudah kan? Tetapi berbeza pula dengan pelajar IPT,dan IPTS apa yang aku tahu diaorang ini tak ada teacher untuk mengajar diaorang hurmmm..agak susahlah kepada mereka untuk score,tetapi itu taklah mustahil ada je yang boleh score tanpa bimbingan cikgu ye dak?

Selain itu,MUET ni jugak akan menjadi advantages kepada meraka yang memang super duper dalam bahasa inggeris sebab test ini adalah untuk "menge-TEST" keterroran korang dalam berbahasa inggeris.Kepada yang tak berapa nak terror macam aku ini korang jangan risau.Insyaallah dengan usaha yang dilakukan korang mesti boleh punya!Ok.Next,selalunya penawaran universiti cuma nak band 1 je tetapi akan menjadi credit kepada mereka yang mendapat Band 3 ke atas,tahu jela sekarang ini semua berlumba-lumba nak masuk U kan? so kepada mereka yang mendapat MUET Band 3 ke atas mungkin akan menjadi pilihan untuk menjadi pelajar di universiti mereka.

Hurmmm...yang paling best ialah sesiapa yang dapat Band 3 keatas korang tak perlu menjawab MUET lagi dekat universiti masing-masing.Maknanya tak perlulah membazirkan waktu korang untuk buat test ini sebaliknya korang akan lebih memberi masa yang lebih kepada assignment korang yang melambak-lambak tu ataupun aktiviti-aktiviti yang lain! Huh ini seba sedikit tentang MUET yanga aku tahu kalau ada yang terkurang atau terlebih aku minta maaf ok! Kalau nak jelas lagi korang boleh pergi dekat sini  ok! MUET

Nota kaki:- 10/7/2012 adalah tarikh keramat aku *aku bukan nak kahwin yer* untuk ambil test MUET                      
                   (speaking paper) doakan aku yang terbaik ok!Doa kalian amat aku hargai ^^
                    
                   Yuhuuuu!! aku cuti hari ini yaeahhhh..=D




Tiada ulasan: